Gevarieerd, gezond eten is goed voor iedereen

Gevarieerd, gezond eten is goed voor iedereen

Wanneer iemand last heeft van overgewicht, is het natuurlijk altijd een goed idee om te proberen wat af te vallen. Er zijn echter zoveel verschillende diëten en voedingsadviezen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Welke methode moet je proberen en wat levert het beste resultaat op? Dat verschilt natuurlijk per persoon. Een voedingsadvies dat voor iedereen op gaat, is een hele simpele. Namelijk: eet gezond. Zorg ervoor dat je gevarieerd eet en neem veel groente. Eventueel kan je hiernaast gebruik maken van voedingssupplementen. Je zult zien dat je op deze manier best veel mag eten en toch kunt afvallen.

Gezond afvallen

Wil je op een gezonde manier afvallen dan is het verstandig om eens kritisch naar je eetpatroon te kijken. Op die manier word je je bewust van je verkeerde  eetpatroon en kan je beginnen dit te doorbreken. Wanneer je jouw ongezonde eetgewoonten probeert af te leren en te vervangen door gezonde eetgewoonten, zal je merken dat je snel af gaat vallen. Je meet jezelf een blijvende, gezondere levensstijl aan waarbij ook het gewichtsverlies blijvend zal zijn. Op deze manier afvallen betekent echt niet dat je helemaal niks meer mag eten en je altijd een hongerig gevoel hebt. Vervang alleen de ongezonde aspecten van je voeding door een gezondere variant. Neem bijvoorbeeld wat extra groente en fruit. Een voorbeeldje van lekker en genoeg kunnen eten terwijl je probeert af te vallen, is bijvoorbeeld het ontbijt. Misschien ben je snel geneigd het ontbijt maar over te slaan, dat scheelt immers weer calorieën. Maar dat werkt juist averechts. Het ontbijt is immers de belangrijkste maaltijd van de dag. Door goed te ontbijten begin jij je dag met een flinke dosis energie en kan je de dag weer aan. Maar wat is nou een gezond ontbijt? Een gezond ontbijt bestaat uit een combinatie van langzame koolhydraten, eiwitten, gezonde vetten, vitamines en mineralen. Langzame koolhydraten worden langzaam door je lichaam opgenomen waardoor ze je lichaam langere tijd voorzien van energie. Een voorbeeld hiervan is havermout of speltbrood. Wat melk erbij voor je eiwitten, een stukje fruit en je bent klaar voor de dag.

Tussendoortjes mogen natuurlijk ook best. Kies alleen niet voor een koek of een chocoladereep maar neem in plaats daarvan wat fruit, rauwkost of wat nootjes. Ook voldoende drinken is belangrijk bij een gezonde levensstijl. Door genoeg te drinken worden de afvalstoffen weg gespoeld en bovendien voorkomt het een honger gevoel. Zo heb je minder snel de neiging om te gaan snacken.

Eiwit in plaats van koolhydraten

Onze huidige westerse levensstijl brengt met zich  mee da we veel koolhydraten gebruiken en maar weinig eiwit en vet. Wanneer je een maaltijd met veel koolhydraten nuttigt, komt er een snelle stijging van de suikerspiegel. Na de piek zakt deze ook weer snel zodat je lichaam weer behoefte heeft aan nieuwe energie en je weer wil gaan eten. Bovendien maakt het lichaam bij een dergelijke maaltijd meer insuline aan.  Dit zorgt er op zijn beurt weer voor dat het overtollige suiker dat in het bloed aanwezig is wordt opgeslagen in vet. Hierdoor zal je aankomen. In plaats daarvan kan dus je beter kiezen voor een voedingspatroon waarin veel eiwit en vet voorkomt. Hoe tegenstrijdig het ook klinkt, vet is gezond voor je. Maar dan natuurlijk wel de gezonde vetten die voorkomen in onder andere noten, vette vis en avocado’s. Een gezonde maaltijd bestaat uit de volgende producten, of een combinatie daarvan: groente, vlees/vis/ gevogelte, noten, fruit en bessen. Het zal je waarschijnlijk wat moeite kosten om te wennen aan je nieuwe voedingspatroon, maar uiteindelijk raak je eraan gewend. Natuurlijk zijn de voordelen, je fitter en gezonder voelen en je overgewicht kwijt raken, het meer dan waard.

Wat zijn voedingssupplementen?

Zoals eerder in dit artikel is vermeld, kan het tijdens jouw poging om af te vallen verstandig zijn om voedingssupplementen te gebruiken. Op die manier ben je er zeker van dat je in ieder geval de benodigde vitaminen en mineralen binnen krijgt. Misschien is het handig om even uit te leggen wat er precies wordt bedoeld wanneer er over voedingssupplementen wordt gesproken. Het is een verzamelnaam voor allerlei vitaminen en mineralen je je extra kan innemen, in de vorm van bijvoorbeeld een tablet of poeder. Je neemt deze supplementen dus in naast je normale voeding. Soms neem je één bepaalde voedingsstof, maar er zijn ook tabletten waarbij er een combinatie is van verschillende vitaminen en mineralen.

Waarom voedingssupplementen?

Normaal gesproken haal je alle gezonde stoffen die je nodig hebt uit je voeding. Wanneer je genoeg groente en fruit eet en varieert met wat je eet, is dat doorgaans geen probleem. Door goed op je eten te letten en er een gezond eetpatroon op na te houden, krijg je elke dag alle voedingsstoffen binnen die je minimaal nodig hebt. Er zijn natuurlijk uitzonderingen of omstandigheden waarom je niet elke dag genoeg voedingsstoffen binnen krijgt. In die gevallen doe je er verstandig aan om via een supplement toch aan je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitaminen en mineralen te komen. Niet voor iedereen is het mogelijk om elke dag gezond te eten. Dat betekent genoeg groente en fruit en op zijn tijd gezonde vis. Het is ook niet zo makkelijk om dit elke dag vol te houden. Iedereen eet wel eens een keertje wat minder gezond of gevarieerd. Dan kan je ervoor kiezen om via een pilletje of poeder toch al je voedingstoffen binnen te krijgen.

Bovendien kan het lichaam tekorten aan bepaalde vitaminen of mineralen hebben. Deze zullen moeten worden aangevuld wil het lichaam goed kunnen blijven functioneren. Ook dan is het nemen van een voedingssupplement een goede oplossing om je goed te blijven voelen. Niet iedereen heeft dezelfde behoefte aan vitaminen en mineralen. Het kan zijn dat je van bepaalde voedingsstoffen meer nodig hebt dan gemiddeld. Dat kan onder andere komen door roken, stress, medicijngebruik of erfelijke aanleg. Ook dan neem je via een voedingssupplement die stof die je tekort komt extra in. Een andere reden waar wij zelf niet zoveel aan kunnen doen, is dat door de nieuwe landbouwmethoden en de manieren waarop voeding bereid wordt er minder gezonde stoffen in het voedsel zitten dan vroeger.

Producten kopen of informatieve blogs bekijk ook eens: https://byfit.nl