Slim & gezond gewicht verliezen

Gewicht verliezen vraagt niet alleen om voldoende wilskracht. Het vermogen om verstandige keuzes rondom eten en bewegen te maken is van even groot belang.

Afvallen doe je niet door elke dag vijf uur op de loopband te staan, evenmin door jezelf uit te hongeren. Het zijn manieren die met geen mogelijkheid langdurig vol te houden zijn en wanneer je stopt zullen de kilo’s er opnieuw aan vliegen. Je bent terug bij af en vind je jezelf een mislukkeling, ook al denk je alles te hebben gedaan wat je kon. Om jezelf te troosten scheur je een zak chips open, je eet hem helemaal leeg en het moment dat jij jouw ideale gewicht zal bereiken lijkt voorlopig ver te zoeken. Deze tactiek zal bovendien je gezondheid helemaal niet ten goede komen.

Gelukkig hoeft afvallen helemaal niet zo’n lijdensweg te zijn. Met een paar kleine aanpassingen van je leefstijl bereik je meer dan veranderingen die je leven totaal overhoop gooien. Wanneer je slechte gewoontes omzet in gezondere gewoontes die om weinig extra inspanning vragen, is het mogelijk om langzaamaan gewicht te verliezen. Dit bereik je door te weten wat goed is voor je gezondheid en op basis daarvan gezonde keuzes te maken. Je zal daarbij zien dat gezond niet gelijk staat aan ‘ingewikkeld’ of ‘minder lekker’.

Hoe maken we onze leefstijl gezonder? Op het gebied van voeding valt bij een groot aantal mensen nog veel winst te behalen. Een simpele voedingsgewoonte die bijdraagt aan je gezondheid is de overstap naar volkoren producten. Deze voedingsproducten zijn van nature vetarm en cholesterolvrij en rijk aan onder andere vezels, mineralen en anti-oxidanten. Volkoren voedsel kan je helpen te beschermen tegen een waslijst van aandoeningen: hart- en vaatziekten, beroertes, diabetes, insuline-resistentie, overgewicht en sommige soorten kanker. De positieve effecten van een vezelrijk eetwijze zouden al na twee weken merkbaar moeten zijn, zoals een verbeterde stoelgang en een gunstigere bloedsuikerspiegel (bij diabetici).

Waar het in veel huishoudens ook vaak mis gaat, is de consumptie van vetten. Veel voedingsmiddelen die wij lekker vinden, zitten jammer genoeg vol met ongezonde, verzadigde vetten. Denk hierbij aan koekjes, chips, chocolade, volvette kaas, worst en gebak. Verzadigd vet doet het cholesterolgehalte in het bloed stijgen en vergroot daarmee de kans op hart- en vaatziekten. Het is verstandig om dit type vet te mijden en vooral producten te kopen die rijk zijn aan onverzadigde vetten, die juist de tegenovergestelde werking hebben. Olijfolie is een veelgebruikt product dat rijk is aan deze goede vetten, evenals vis en noten.

Wees eveneens zuinig in het gebruik van zout. Zout wordt vaak toegevoegd aan ons voedsel om de smaak of de structuur ervan te verbeteren, of het kan dienst doen als conserveermiddel. In ons gemiddelde dagmenu zit veel meer van deze voedingsstof dan goed voor ons is. Het gevolg is dat steeds meer mensen last krijgen van een hoge bloeddruk en een verhoogde kans lopen om hart- en vaatziekten te ontwikkelen. Probeer daarom zelf weinig zout toe te voegen aan het eten, minder zoute producten te kopen en let ook op ‘verborgen’ zout door het productetiket goed te lezen.

Wat drinken om gezond te blijven?

En wat zouden we moeten drinken om gezond te blijven? Thee. Met elke slok groene of zwarte thee krijg je tal van gezondheidsbevorderende stoffen zoals flavonoïden en catechine binnen, die onder meer een kankerremmende werking hebben. Thee is bovendien goed in te passen in een gezonde eetwijze, omdat de drank geen calorieën bevat. Wanneer je bijvoorbeeld jouw gebruikelijke twee glazen frisdrank per dag vervangt door thee, zal de daling in calorie-inname bijdragen aan een lager lichaamsgewicht.

Naast je voeding is lichaamsbeweging van essentieel belang voor een goede gezondheid. Een gemakkelijke manier om meer te gaan bewegen is het gebruik van een pedometer, een apparaatje dat bijhoudt hoeveel stappen je zet. Het vraagt om een kleine financiële investering, maar vanwege de motiverende werking kan het de hoeveelheid lichaamsbeweging flink opschroeven. Uit een analyse van 26 studies naar het gebruik van pedometers bleek dat mensen met een stappenteller meer dan 2000 stappen extra zetten dan mensen die het apparaat niet gebruiken. Het gevolg is dat de Body Mass Index (BMI, de verhouding tussen lengte en lichaamsgewicht) afneemt en zelfs de bloeddruk daalt.

Alle kleine beetjes helpen, ook als het gaat om aanpassingen van je leefstijl. Een snufje zout minder, een paar stappen meer en een extra kopje thee zullen je gezondheid meer goed doen dan je in eerste instantie zou denken.