Leef gezond: eet volgens Italiaanse gewoonten

Leef gezond eet volgens Italiaanse gewoonten

Een afvaldieet volgen? Daar doen de Italianen niet aan. Door een Mediterrane voeding die rijk is aan gezonde etenswaren en door voldoende beweging hoeven zij zich geen zorgen om hun gewicht te maken.

Verscheidene studies hebben aangetoond dat een Mediterraan dieet vele positieve effecten op de gezondheid heeft; je kunt er oud mee worden en het gaat gepaard met vermindering van de kans op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten en kanker. Toch is Italië ook het herkomstland van enkele van onze favoriete gerechten, zoals pizza’s en de pasta’s die soms druipen van het vet. Hoe kunnen Italianen van eten blijven genieten zonder dat ze te dik worden?

Italianen kennen een cultuur die veel waarde hecht aan lekker eten. Een maaltijd nuttigen wordt hier en in andere Mediterrane landen beschouwd als een ontspannend, sociaal gebeuren dat veel tijd in beslag mag nemen. Een Italiaan zal je daarom dus nooit met een bord op schoot voor de televisie aantreffen. Toch heeft het urenlange tafelen niet tot gevolg dat de Italianen zich volproppen met hun lekkernijen. De Mediterrane stijl gunt de maag namelijk voldoende tijd om het signaal te geven dat deze vol zit.

Ook de belangrijkste producten van deze rijke eetcultuur verschillen sterk van de onze. Italianen doen zich voornamelijk te goed aan fruit, groente, bonen, vis, gevogelte, tomaten, olijfolie, zuivel, volkoren granen en rode wijn. Bovendien eten ze veel minder rood vlees dan wij. Daarnaast kennen de Italianen een eigen wijze van ontbijten, lunchen en dineren. De dag begint altijd met een klein ontbijt dat bestaat uit koffie met een scheutje melk en een graanproduct of een ‘cornetto’, een klein beschuitje. De lunch verschilt per streek en van familie tot familie, maar bestaat typisch uit een eerste gang en een tweede gang, zoals een broodje met salade of een klein bord met pasta dat gevolgd wordt door een kleine portie vis of kip met groente. Wanneer de kinderen zin hebben in een tussendoortje, krijgen zij meestal yoghurt of fruit en zeker geen snoep, cake of koekjes. De avondmaaltijd wordt niet te laat opgediend, zodat het lichaam voldoende tijd krijgt om het voedsel te verteren. De maaltijd bestaat gewoonlijk uit pasta met een tomaten- of groentesaus, een kleine portie vis of vlees en fruit als toetje. Mineraalwater wordt hier het liefst bij gedronken, met een glas wijn ernaast. Een gigantische maaltijd zal men niet gauw in de Italiaanse keuken aantreffen, een echte Italiaan houdt het liever bij kleine porties.

Een slank figuur bereik en behoud je alleen wanneer je regelmatig beweegt. Het is daarom niet verrassend dat Italianen naast gezonde eetgewoonten ook een actieve leefstijl hebben, waarbij vooral wandelen en fietsen favoriete bezigheden zijn. Vóór en na het avondeten houden veel Italianen nog steeds een gekoesterde traditie in stand: de ‘passagiata’. Dit is een ontspannen wandeling door de stad waar iedereen – jong en oud – graag deel uit van maakt.

Italianen zijn levensgenieters en dat hebben ze deels te danken aan hun nationale keuken. Laat je inspireren door hun gerechten die een overvloed aan gezonde voedingsstoffen bieden, maar wees natuurlijk zuinig met de hoeveelheden. Wie Italiaanse gerechten op tafel wil toveren hoeft gelukkig echt geen topkok te zijn. Let er alleen op dat je jezelf niet te veel laat verleiden door de ‘snackbarvarianten’ van de Mediterrane keuken, want die zijn de nachtmerrie van elke Italiaan.