Gezonde voeding vermindert kans op dementie

Gezonde voeding vermindert kans op dementie

Gezonde frisdrank: goed voor de gezondheid of goede verkooptruc

Frisdrank bevat veel klontjes suiker

We worden er niet bepaald gelukkig van als we horen dat een blikje frisdrank zeven klontjes suiker bevat. Het alternatief – de gezonde frisdrank – lijkt aantrekkelijk, maar hoe gezond is deze frisdrank eigenlijk?

Gezonde frisdrank was geboren
In tijden van overgewicht letten steeds meer mensen op hun calorie-inname. Voorheen telden we voornamelijk de calorieën die we via voedsel binnenkrijgen, de vloeibare calorieën daarentegen werkten we ongemerkt naar binnen via onder andere frisdrank. In de loop van de tijd is de consument zich ook van deze bron van calorieën bewust geworden en men geeft daarom steeds vaker de voorkeur aan dranken die passen binnen een gezonde leefstijl. De frisdrankindustrie heeft hierop ingespeeld door de samenstelling van hun producten te wijzigen: de gezonde frisdrank was geboren.De frisdrank leek het te gaan verliezen van de meer verantwoorde dranken zoals thee, vruchtensappen en energiedranken. Maar het glaasje prik lijkt zijn plek op de markt te hebben teruggewonnen door het gebruik van termen zoals ‘natuurlijk bruisend’, ‘zero-calorie’ en ‘vol mineralen en vitaminen’. Steeds meer critici vragen zich echter af of deze nieuwe generatie frisdranken dat etiket van gezondheid wel verdient. Natuurlijk kan een slok calorie-arme frisdrank geen kwaad, maar er is niets ‘natuurlijks’ aan en de toegevoegde gezonde voedingsstoffen wekken soms ten onrechte de gedachte op dat we onze gezondheid hiermee bevorderen. Ondanks alle veelbelovende kreten op de verpakking is het gezondheidseffect vaak gering, aangezien de toevoegingen voor ons lichaam onnodig zijn of in zulke lage doses in de drank voorkomen dat we er toch niets van merken. De toegevoegde vitaminen en mineralen krijgen we al voldoende met ons reguliere dieet binnen. We hebben een gebrek aan stoffen zoals calcium, kalium, foliumzuur en vitamine D en juist die zijn ver te zoeken in frisdrank. Een honderd procent vruchtensap of vetarme melk zou geschikter zijn om in onze voedingsbehoeften te voorzien.

Is calorie arme frisdrank ook beter 

Veel consumenten zien het mogelijke verband tussen suikerrijke frisdrank en overgewicht en kiezen daarom liever een gezondere variant. Het is waar dat vloeibare calorieën een belangrijk deel van onze energie-inname vormen, omdat ze slechts de dorst wegnemen en niet de honger. Dat betekent dat liefhebbers van suiker- en calorierijke frisdrank gewoonlijk niet minder calorieën via vast voedsel binnenkrijgen ter compensatie. Een frisdrank met weinig calorieën lijkt dan een verstandige keuze. Helaas bestaat er geen bewijs dat calorie-arme frisdranken bijdragen aan gewichtsverlies. Een studie toonde zelfs aan dat mensen dieetdranken nuttigen ter rechtvaardiging om meer te eten.

Het is kortom van belang dat we stilstaan bij wat we drinken. We hechten er waarde aan of een product er gezond uitziet of niet, maar helaas is dit maar al te vaak een verkooptruc. Let daarom op wat er in kleine lettertjes op de verpakking staat, vooral op het aantal calorieën, gevolgd door het aantal calorieën in de vorm van suiker en maak dan een overwogen keuze. Als je echt trek hebt in een blikje gewone frisdrank, zie dit dan als een toetje en wees dus zuinig met de consumptie. Het zou nog beter zijn om puur natuurlijke dranken te drinken, zoals met vruchtensap aangezoet water. Laten we tenslotte water niet vergeten, de simpelste dorstlesser die er bestaat waarvan je kan genieten zonder mate!